Wednesday, March 18, 2009

SPA tawar 46,000 jawatan kosong


KUALA LUMPUR: Suruhanjaya Perkhid-matan Awam (SPA) menawarkan sebanyak 46,000 kekosongan jawatan dalam per-khidmatan awam untuk diisi termasuk kepada mereka yang hilang pekerjaan akibat kegawatan ekonomi, jika layak. Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Men-teri Senator T. Murugiah berkata kekosongan adalah dalam bidang Perubatan dan Kesihatan, Separa Perubatan, Kejuruteraan dan Kemahiran, Tadbir dan Diplomatik, Pentadbiran dan Soko-ngan, Kewangan, Sains, Sistem Maklumat, Penyelidikan dan Pembangunan, Keselamatan dan Pertahanan Awam, Penyiasatan dan Perundangan, Bakat Seni, Penguatkuasaan Maritim, Sosial, Pengangkutan, Ekonomi, Pertanian dan Pendidikan. Beliau berkata jawatan yang ditawarkan ialah jururawat, Pegawai Pembangunan Masyarakat, Penguasa Imigresen, Pegawai Penguatkuasa, Jurutera, Arkitek, Juruterbang/Pemeriksa Juru-terbang, Pegawai Veterinar, Pegawai Tadbir dan Diplomatik, Pegawai Pertanian dan 267 skim jawatan yang lain.

“Saya menyeru mereka yang mempunyai kelayakan Penilaian Menengah Rendah (PMR), Sijil Pelajaran Malaysia (SPM), Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM), Diploma dan Ijazah supaya memohon jawatan kosong itu. “Saya juga menyeru kaum Cina dan India untuk membuat permohonan sejajar dengan hasrat kerajaan untuk meningkatkan bilangan kaum Cina dan India dalam perkhidmatan awam,” katanya kepada pemberita di lobi Parlimen di sini kelmarin.

Beliau turut menggalakkan kaum India untuk menyertai sektor perkhidmatan awam memandangkan terdapat kuota sebanyak 7.4 peratus untuk kaum itu daripada jumlah keseluruhan kekosongan jawatan dalam perkhidmatan awam. Murugiah berkata gaji yang ditawarkan untuk Kumpulan Pengurusan dan Profe-sional yang berkelayakan ijazah dan ke atas adalah antara RM2,538.89 hingga RM3,550.84. “Bagi Kumpulan Sokongan yang berkelayakan PMR/SPM/STPM/Diploma adalah antara RM1,419.91 hingga RM2,396.61,” katanya.

Beliau berkata SPA juga akan mempercepatkan proses permohonan jawatan pada tahun ini kepada dua bulan berbanding empat bulan pada masa-masa lalu. “Sekarang ambil masa empat bulan, selepas memohon akan dipanggil temuduga kemudian diberi latihan tetapi kali ini mungkin kita akan pendekkan ke dua bulan,” katanya. SPA sedang membuat pengiklanan melalui media massa dan permohonan untuk jawatan-jawatan tersebut perlu dibuat secara dalam talian di portal SPA iaitu www.spa.gov.my pada bila-bila masa.
>
>
Sumber: New Sabah Times, 18th March, 2009

No comments: