Sunday, March 1, 2009

1,000 kekosongan untuk guru KPLI di Sabah


KOTA KINABALU: Para siswazah dari negeri ini yang berminat menyertai bidang perguruan dipelawa agar segera mendaftar secara talian terus (online) untuk kemasukan Kursus Perguruan Lepasan Ijazah (KPLI) tahun ini. Setiausaha Pergerakan Pemuda Umno Negeri, Mohd Joh Wid berkata, sebanyak 1,000 tempat telah diperuntukkan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia untuk calon dari negeri ini seperti yang telah diumumkan oleh Menteri Pelajaran, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein ketika beliau melawat Sabah baru-baru ini.

“Para siswazah yang berminat untuk mengikut KPLI itu, mereka boleh mendaftar secara online di www.moe.gov.my,” katanya dalam satu kenyataan di sini kelmarin. Mohd Joh berkata, ini merupakan peluang yang amat baik bagi siswazah dari negeri Sabah dalam memenuhi keperluan guru khususnya di kawasan-kawasan pedalaman.

Jelasnya, syarat yang perlu dipenuhi oleh calon ialah mereka telah konvokesyen pada tahun 2008 bagi ijazah sarjana muda yang diiktiraf oleh Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA).
“Memandangkan tarikh tutup pendaftaran akan berakhir pada 1 Mac 2009 diharapkan agar calon yang berminat mengambil tindakan segera,” katanya Bagi calon yang berminat dan memerlukan maklumat lanjut berkenaan perkara ini, mereka juga katanya boleh berhubung dengan Armizan Mohd Ali di talian 0192223539.
>
>
Sumber: New Sabah Times, 28th February, 2009

No comments: