Wednesday, January 14, 2009

314 projek nilai RM16.5 juta untuk empat daerah pedalaman

KENINGAU: Sebanyak 314 projek di bawah Projek Penyelenggaraan Infrastruktur Awam (PIA) dan Projek Infrastruktur Asas (PIAS) bernilai lebih kurang RM16.5 juta telah diagih-agihkan melalui sistem undi kepada 314 kontraktor membabitkan daerah Keningau, Tenom, Tambunan dan Nabawan.

Pegawai Kemajuan Negeri, Pejabat Pembangunan Negeri Sabah Haji Ma-tusin Sunsang berkata daripada jumlah itu sebanyak 146 projek bernilai kira-kira RM6.5 juta diagih-agihkan kepada 146 kontraktor kelas F bagi Daerah Keningau, 80 projek bernilai RM 4.7 juta bagi daerah Tenom, 53 projek ber-nilai RM3.2 juta bagi daerah Tam-bunan dan 35 projek bernilai RM2 juta bagi daerah Nabawan.

Katanya, Pejabat Daerah yang dipertanggungjawabkan sebagai pe-laksana perlu percepatkan pengeluaran tawaran kerja dan memantau pe-laksanaan projek agar mengikut tempoh yang telah ditetapkan.

Beliau berkata, projek yang diagih-agihkan kepada kontraktor kelas F ini adalah membantu kerajaan menggerakkan ekonomi negara dan sebahagian daripada jumlah RM900 juta untuk kontraktor kelas F di seluruh negara yang diumumkan oleh Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak bagi menghadapi kemelesetan ekonomi dunia.

Justeru itu katanya, pelaksanaan projek-projek berkenaan perlu dipercepatkan untuk percepatkan pembayarannya.

“Kelewatan melaksana atau men-yiapkan projek menyebabkan pembayarannya lewat dan permohonan pe-runtukan berikutnya daripada Baha-gian Kewangan Jabatan Perdana Men-teri tidak dapat dibuat,” katanya kepada media selepas cabutan undi bagi kerja-kerja di bawah PIA dan PIAS Bahagian Keningau yang berlangsung di Dewan Masyarakat di sini pada Isnin.

Katanya, untuk membolehkan Pejabat Pembangunan Negeri dapat memohon peruntukan tambahan para kontraktor yang mendapat projek fasa pertama ini haruslah menyiapkan projek mengikut tempoh yang ditetap dalam surat tawaran kerja masing-masing.

Beliau berkata, jika projek fasa pertama lewat disiapkan permohonan peruntukan tambahan atau fasa kedua tidak dapat dibuat di samping tidak dapat membantu kerajaan menjana ekonomi negara.

Jelasnya, surat kuasa telah diturunkan kepada Pejabat Daerah untuk memastikan semua projek yang telah diagih-agihkan kepada kontraktor da-pat disaipkan selewat-lewatnya pada 30 April depan bagi membolehkan pembayarannya dibuat secepat mung-kin.

Bagi memastikan semua projek dapat disiapkan dalam tempoh itu ka-tanya, pihak Pejabat Daerah perlu membuat pemantauan dan menghantar laporan kemajuan projek setiap minggu kepada Pejabat Pembangunan Negeri dan laporan akan dipanjangkan kepada Jabatan Perdana Menteri.

Katanya, laporan itu hendaklah sampai kepada Pejabat Pembangunan Negeri pada hari Khamis setiap minggu kerana pada hari Jumaat laporan akan dipanjangkan ke Jabatan Perdana Menteri.

Mengenai dengan perjalan cabutan undi projek itu, Matusin berkata, beliau berpuas hati kerana ia berjalan lancar dan menunjukkan peningkatan dari segi pengandaliannya.

Katanya, para kontraktor turut berpuas hati dengan proses cabutan undi itu kerana ia berjalan dengan te-lus dan lebih 90 peratus daripada kontraktor yang berdaftar dalam proses pengundian sistem komputer itu mendapat projek.

Projek cabutan undi itu disaksikan oleh Pembantu Menteri Ke-pada Ketua Menteri Datuk Raden Malleh yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Melalap dan Adun Bingkor Justin Guka.

Hadir sama Pegawai Daerah Ke-ningau Amat Mohd Yusuf, Pegawai Daerah Tenom Haji Faimin Kamin, Pegawai Daerah Tambunan Thomas Angor, Penolong Pegawai Daerah Ke-cil Kemabong Gan En Siong, Pe-nolong Pegawai Daerah Kecil Sook Peter Beaty dan semua Penolong Pe-gawai Daerah Pembangunan daerah terbabit serta Pemimpin-Pemimpin Kemajuan Rakyat kawasan yang terlibat.


Sumber: New Sabah Times, 14 januari 2009

No comments: