Tuesday, December 22, 2009

Lebih 120,000 ahli Umno Sabah belum daftar sebagai pengundi

BATU SAPI: Naib Presiden Umno, Datuk Mohd Shafie Apdal berkata kira-kira 129,952 ahli Umno di Sabah masih belum mendaftar sebagai pengundi.

Katanya, kegagalan mereka sebagai pengundi sudah pasti merugikan kepada parti apabila pilihan raya diadakan nanti.

Dalam hubungan ini katanya, pendaftaran bagi penambahan ahli Umno dan sebagai pemilih (pengundi baru) yang buat pertama kali dilancarkan di kawasan Batu Sapi merupakan aktiviti yang perlu dipertingkatkan dan diperluas di seluruh bahagian-bahagian Umno di negara ini.

“Keadah seumpama ini secara tidak langsung boleh menarik golongan belia untuk menjadi ahli parti,” katanya yang juga Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah.

Beliau berkata demikian pada majlis Pelancaran Pendaftaran Ahli Baru Umno dan Pengundi Baru serta Karnival Sukan Sempena Kempen ‘Pemuda Benci Dadah’ peringkat kawasan Batu Sapi anjuran Pergerakan Pemuda Umno Batu Sapi di Kompleks Sukan Sibuga pagi kelmarin.

Beliau amat gembira apabila dalam jangka tiga jam saja terdapat seramai 500 orang belia telah mendaftar untuk menjadi ahli Umno dan pengundi baru di kawasan tersebut.

Katanya dari jumlah 3.4 juta ahli Umno di seluruh Malay- sia, 691,000 ahli belum mendaftar sebagai pemilih melibatkan pergerakan Pemuda,Wanita dan Puteri Umno.

Menurutu Shafie, dari jumlah 3.4 juta juta ahli Umno yang telah didaftarkan sejumlah 661,000 terlibat dengan pemutihan bagi mengesan sama ada mereka ini masih hidup atau berpindah ke lain parti.

Turut hadir pada majlis tersebut Ahli Dewan Undangan Negeri Sekong merangkap Ketua Bahagian Umno Batu Sapi, Datuk Haji Samsudin Hj Yahya dan Ketua Wanita Umno Batu Sapi, Puan Jamayah.

Sumber: New Sabah Times, 21st December, 2009

No comments: