Thursday, January 1, 2009

Turunkan harga barang: Kurup

KENINGAU: Parti Bersatu Rakyat Sabah menggesa semua pihak yang terlibat menaikkan harga barang supaya menurunkan semula harga barang kepada asal menjelang tahun baru ini, berikutan penurun harga minyak di pasaran dunia dan Negara ini. Presidennya Tan Sri Joseph Kurup berkata tidak ada alasan lagi bagi pihak peniaga untuk menurunkan harga barang seperti sebelum ini kerana kerajaan telah berusaha untuk terus menurunkan harga minyak hingga hari ini. Katanya ini penting untuk kesejahteraan rakyat seluruhnya yang dibebani kenaikan harga barang sejak beberapa lama dengan alas an harga bahan api naik menadadak tahun lalu. “Ini adalah hasrat kita bersama kerajaan untuk memberi kesejahteraan kepada rakyat dengan mengambil kira kebajikan dan keselasaan rakyat berbelanja apa lagi menjelang tahun baru banyak kos diguna untuk sara hidup termasuk menyekolahkan anak-anak ini terutama di luar bandar,” katanya.

Katanya, ini juga termasuk menurun harga tambang pengangkutan awam dan bas sekolah demi kepntingan rakyat. Kurup berkata demikian ketika mearsmikan Kongres PBRS ke-13 di Hotel Perkasa di sini pada Selasa. Dalam pada itu Kurup berkata PBRS telah merangka beberapa startegi baru yang merupakan usaha untuk pembaharuan parti dalam jangka masa panjang terutama dalam pilihanraya akan datang. Katanya antara yang menjadi keutamaan ialah berjuang untuk kecemerlangan rakyat. Justeru itu katanya sebagai langkah pembaharuan parti telah bersetuju menggubal semula perlembagaan untuk memperkukuhkan lagi hubungan pemimpin dengan semua peringkat dalam parti.

Selain itu katanya parti juga akan menggariskan usul kepada kerajaan dengan mengemukakan isu-isu penting demi kepentingan rakyat. Kita mahu apa yang kita perjuangkan adalah untuk kepentingan rakyat kerana kita perlu berubah sebelum rakyat mengubah kita sebagai pemimpin, ini penting dalam perjuangan parti perlu ada semangat kuat bagi kekuatan parti,” katanya dalam ucapan penggulungan dan penangguhan Persidangan Perwakilan Tahunan sempena kongres ke-13 parti itu dekat sini.

Kurup yang juga Timbalan Menteri Pemba-ngunan Luar Bandar dan Wilayah berkata dalam usaha memperkasakan parti langkah mengaktifkan bahagian sedia ada dengan mensasarkan lebih ramai ahli baru dikalangan belia. Ini katannya merupakan persiapan generasi muda me-warisi kepimpinan parti akan datang. Katanya penyusunan semula pengurusan parti di semua peringkat akan mengukuhkan lagi fungsi biro-biro dalam parti seterusnya memastikan ahli parti taat,setia dan berjuang dalam pasukan kerajaan Barisan Nasional. ” Kita yakin dengan usaha ini kita akan dapat mempertingkatkan perkhidmatan kita kepada rakyat kerana ini adalah penghargaan terhadap rakyat yang telah memilih pemimpin dan kerajaan BN,” katanya.

Justeru itu Kurup menggesa semua ahli dan pemimpin dalam parti supaya melakukan perubahan dalam diri,perjuangan dan semangat jati diri dalam parti dan menjadi parti yang kuar. Katanya masa ini parti mempunyai kira-kira 75 ribu keahlian diseluruh negeri.
Seramai 322 perwakilan dari 17 bahagian menghadiri kongres itu manakala 6 bahagian lagi tidak mengadakan mesyuarat kerana faktor masa dan tidak layak menghantar perwakilan.
Pada masa sama Kurup berpuashati dengan perjalanan persidangan dan menggesa semua ahli,pemimpin parti tidak menjadi duri dalam daging yang menganggu-gugat kekuatan parti dan merugi parti serta rakyat. ”Kita tidak mahu ada gejala menikam dari belakang dalam parti ini akan melemahkan parti dan akhirnya yang rugi adalah parti serta rakyat,” katanya.
Katanya, hasil kerjasama serta ketelusan dalam parti usaha pihak tertentu untuk cuba merampas kuasa secara haram pada masa lalu gagal dan parti masih bertahan dan kukuh hingga hari ini.

Sumber : New Sabah Times (2nd January, 2009 )

No comments: